Lakkering2018-10-12T14:47:41+00:00

Lakkering

Et håndverk som krever perfeksjon

Lakken er bilens hud

Når den er ny og fin, ren og glattpolert er alt veldig bra. Men tidens tann setter sine spor. Lakken krever renhold og pleie for å holde seg fin, og selv om en av lakkens hovedoppgaver er å beskytte det som er under, er den ikke et ugjennomtrengelig skall. Noen ganger oppstår skader, men heldigvis kan den fornyes. Vi har kunnskapen og fasilitetene som behøves for å oppnå en optimal gjenoppbygging av bilens lakk.

Det holder ikke med kosmetikk på overflaten når problemene befinner seg under. Viktigheten av riktig lakkoppbygging fra bunnen har alt å si for et varig resultat over flere år. Vi har valgt lakkprodukter fra RM og Spies Hecker, og har tett samarbeid med våre leverandører for å sikre riktig bruk av godkjente kvalitetsprodukter. Oppdatering av våre erfarne lakkerere står i fokus, og som godkjent lærebedrift utdanner vi stadig nye lakkerere. Flere av dem har oppnådd toppkarakter, både jenter og gutter.

DK har tilrettelagt et verksted som leies ut til Videregående skole, Skade og Lakk, og et av våre anlegg inneholder også et treningssenter for Axalta – Importør av Spies Hecker. Blant våre største, faste kunder er Albjerk Bil AS Forhandler av Audi, Volkswagen og Skoda, Bilia AS Forhandler av Volvo og BMW. Flere andre bilforhandlere er i vår portefølje. Som landets første Tesla-godkjente verksted har vi opparbeidet unik kompetanse på lakkering av Tesla.

Om du trenger hellakkering eller kun pensling av et sår, så setter vi vår ære i å gjøre en god jobb!

Kontakt oss for et pristilbud

Det viktige førsteinntrykket

Lakken er blant de første og største synsinntrykk vi får av en bil, og med vakker lakk fremstår den attraktiv – noen ganger uimotståelig. Med en uendelig variasjon av farger og nyanser kan vi fasineres -eller gremmes.

Lakk er ikke bare det du ser..

Farge og glans er en viktig hensikt med lakken, men den skal også beskytte karosseriet mot ytre påkjenninger fra vær og vind, korrosjon og mekanisk slitasje. Lakk er ikke bare påført som et lag eller to, men er etter nøye beregning bygget opp av flere sjikt med ulike egenskaper. De ulike sjiktene påføres forskjellig med tørketider og herdeprosesser, rengjøring og sliping. På bilfabrikkene utføres lakkpåføringen hovedsakelig utføres av nøyaktig programmerte roboter som gjør de samme operasjonene likt hver gang, men ved reparasjonslakkering er det håndverket som gjelder.  Det benyttes kostbare råvarer og produkter for å kunne oppnå godt resultat hver gang. Forskjellige materialer som stål, aluminium, ulike plast og komposittmaterialer som benyttes på biler har spesifikk oppbygging.

Kontakt oss for et pristilbud

Avansert teknologi

Moderne bil-lakk har farger og effekter som leker seg i lyset og kan opptre totalt forskjellig ut fra hvilket lys som faller på lakkflaten. Du har kanskje lagt merke til at en og samme del på bilen ser ut til å ha to forskjellige farger over og under en profil? Grunnen til dette er at lyset reflekteres ulikt i pearl- eller metallpartiklene avhengig av innfallsvinkel mot fargepigmentene som også delvis kan være transparente. Slik oppnås en levende fargeflate med et rikt fargespill – en spennende bil å se på. I tillegg til dette er det flere andre faktorer som påvirker vår oppfattelse av farger, og alt i alt er det ganske komplisert. Bare en liten endring av vinkel mellom to ulike paneler oppfattes som fargeforskjell selv om de er identiske. Det kreves god kunnskap, erfaring, evne og verktøy for å gjenskape farger slik den er på hver enkelt bil. Disse ressursene har vi.

Det finnes millioner av fargenyanser og det utvikles årlig mer enn 25000 nye fargeresepter for biler bare i Europa! Fargetrender er høyaktuelt også blant bildesignere, og vi ser at spesielle farger og effekter som tidligere var forbeholdt spesielle showbiler nå blir mer og mer vanlig på serieproduserte biler.

Kontakt oss for et pristilbud