Trinn for trinn2019-02-22T15:41:06+00:00

De fleste skader gjøres opp gjennom forsikring

Vi guider deg gjennom prosessen slik at du er trygg på hva som er best for deg

1. Meld skaden til ditt forsikringsselskap og få et skadenummer

Direkte på ditt selskaps nettside eller fyll ut og send skademeldingsskjema i papirform. Har du bulket med andre, fyll ut sammen. Ta eventuelt bilder på skadested og av bilene. Forsikringsavtalen din forteller hvilken leiebildekning du har med tanke på bilstørrelse, leietid og spesielle behov. Er du usikker på om du skal benytte forsikring, så meld fra uansett. Det koster ingenting om det senere viser seg lønnsomt å dekke skaden selv.

2. Kontakt oss for taksering

  • Trykk på TIME FOR TAKST for å booke direkte i vår kalender. Du kan kontakte oss på telefon 31005300, på epost firmapost@dkskade.no eller du kan komme innom oss. Ønsker du en rask vurdering kan du sende inn bilder av skaden via TILBUD VIA FOTO  og vi rettleder deg videre derfra. 
  • På forhåndstakst trenger du å sette av bare 10-30 minutter hos oss, men en god kalkulasjon krever litt etterarbeid. Det kan også være nødvendig å demontere noe på bilen for å bedømme skadene riktig. Når takst er godkjent av ditt forsikringsselskap kan du bekrefte at reparasjon skal igangsettes og vi bestiller deler til reparasjonen. Om bilen din ikke er forsvarlig å kjøre med, kan du sette den igjen hos oss, og vi ordner den så raskt vi kan. Det kan også være mulig å gjøre noen enkle grep for å gjøre den midlertidig kjørbar slik at vi får tid til å gjøre mest mulig klart for selve reparasjonen. For noen ganger kan det ta litt tid å skaffe tilveie alt som behøves for å reparere bilen på riktig, faglig måte på kortest mulig tid.
  • Takseringen går greiest når du møter til avtalt tid, med ren bil, så vi kan se alle skader. Dersom dette er problematisk kan vi tilby vask til en gunstig pris, men da blir det så klart litt mer ventetid. Vi ser over bilen sammen med deg og avklarer hva som skal utbedres eller ikke. Er det flere ting du ønsker å få utbedret samtidig gir vi gjerne et godt tilbud på dette. Vi avtaler så tid for reparasjonen og ordner eventuell leiebil eller transport.
  • Vi ordner deretter alt i forbindelse med skadeoppgjør med ditt forsikringsselskap så fremt du har dekning og har meldt inn skaden.
  • Dersom bilen din er påført skade av andre og du kun har ansvarsforsikring eller delkasko må motpartens selskap først behandle ansvarsfordelingen før forsikringstakst kan foretas.
  • Ønsker du takst for å få kontantoppgjør for skaden av forsikringsselskapet må du betale oss for taksten. Det er i så fall bedre om du tar dette direkte med forsikringen. Ellers betaler du ikke for takst.

3. Levering av bil for reparasjon:

Vi sørger for at leiebil iht avtale står klar her når du leverer bilen for reparasjon. Dersom du ønsker at vi henter bilen din eller kjører deg til togstasjonen, gjør vi en avtale på dette.

Ting det kan være lurt å tenke på:

  • Bilen bør være mest mulig ren ved innlevering.
  • Innlevere til avtalt tid gjør alt enklere
  • Ta ut større ting og personlige eiendeler av bilen – husk nøklene til hjem og jobb!
  • Nøkler til lastestativ eller takboks, hengerfeste og låsebolter til hjul må ligge tilgjengelig i bilen. Det er en fordel om stativ/boks er tatt av.
  • Slå av kamerautstyr e.l.
  • Opplysninger som du tenker kan være relevante er det fint om du deler med oss
  • Ønsker du oppgradering av leiebil eller utvidelse av dager må det avtales med leiebilselskap
  • Husk at du må ha med gyldig førerkort og et kredittkort hvis det ikke legges inn på forhånd, for å få ut leiebil
  • Drivstoff, bompasseringer, parkeringsbøter og så videre belastes ditt kredittkort
  •  Sjekk leiebilen for skader, km-stand og tankmåleren. Skal samsvare med kontrakten.

4. Hente ferdig reparert bil:

  • Du mottar beskjed om når bilen er klar for avhenting. Rengjort og kontrollert. Dersom det oppstår forsinkelser i forhold til avtale lover vi å informere om dette slik at du får tid til å planlegge.
  • Leiebilen bør fylles opp med drivstoff/lades før du setter den igjen hos oss.
  • Eventuell egenandel og andre avtalte kostnader betales når bilen din hentes dersom ikke annet er avtalt.
  • Så sant det er mulig ser vi over bilen sammen med deg ved henting.
  • For firmakunder: Kreditt på eventuell merverdiavgift og egenandel avtales på forhånd

5. Kort tid etter reparasjon vil vi kontakte deg for å sjekke at alt er OK.

Takk for at du velger DK Bilskadesenter!